++  مجموعـــة خدمـــات منتديــــات المسيحي الجريء ++

اكبر مكتبة تـرانـيـم

تفسير الانجيل

الانجيل مسمـوع

الانجيل الالكتروني

السنكسار اليومي

العاب فلاش متنوعه

منتدي الحوار الاسلامي

ترانيم سماع مباشر

الافلام المسيحية

مركز رفع الملفات

الثقافه الجنسيه المسيحيه

اكبر مكتبـة عظـــات

الالحان والتسابيح

الاديرة والرهبنة

تعليم اللغة القبطية

الاخبار المسيحية

اهم الاخبار

قديم 02-11-2018, 05:50 PM   #1
مسيحي جريء
Admin

ãÚÏá ÇáÊÞííã : 1000000
افتراضي بالتفاصيل اقوي عشر معجزات للمتنيح البابا شنودة قام بها قبل نياحته بلسان اصحابها

دى معجزة حصلت ياريت تنشروها
انا حصلت معايا معجزة بشفاعة البابا شنودة والبابا كيرلس ( فى واحدة جيرانا مسلمة اتقفل عليها الباب وهى خارج الشقة وكانت مشغلة البوتوجاز فخبطت علينا عشان نساعدها طلعت انا وماما عشان نساعدها فحاولنا
نفتح الباب لكن منفعش فالست اتصلت بجوزها مش بيرد عليها عشان يجيلها ويجبلها المفاتيح وتحاول تانى مش بيرد واحنا كنا خايفين عشان كانت بتطبخ ومشغلة البوتوجاز جوة وشمينا ريحة شياط فماما جابت زيت البابا كيرلس واتشفعت بية ورشمت الباب عشان يتفتح وانا قولت يابابا شنودة شفاعتك معانا ودة كان قدام جارتنا وشافت ماما وهيا بترشم الصليب صدقونى ف ثوانى لاقينا جوزها فى وشنا والحمدللة فتحوا الشقة واطمنا ومحصلش حاجة للشقة شكررا ليك يابابا شنودة بجد البابا دة قديس وبركة وشكرا ليك يابابا كيرلس ياعظيم شفاعتكو تكون معانا امين اذكرنا امام عرش النعمة يابابا شنودة ياحبيب المسيح ) ياريت تنشرو المعجزة عشان الكل يعرف شفاعت البابا
شنودة+++++++++++++++++++++++++++
معجزة حصلت النهارده بتاريخ 22 مارس فى سوهاج امبارح والدتى كان معاها ايقونة ذهب صغيرة للعدرا كانت لابساها مع الصليب فى سلسلتها ، فجاءة امبارح بتبص ملقيتهاش ف السلسلة فضلت والدتى تدور كتير وف كل حته ف البيت ملقيتهاش فنا اول حد خطر ف بالى اتشفع بيه هو سيدنا حبيبى البابا شنودة وانا وبطلبه كان عندى احساس قوى اننا هنتلاقى الايقونة فنا ع طول قولتله يلا يا بابا شنودة شوف شغلك واجمعهالنا علشان عاوز انزلك معجزة انا كمان وانشرهالك ، والدتى طلبت شفاعة الانبا ونس الاقصرى برضة وفضلت تدور كتير ولكن بلا جدوى الكلام ده كان امبارح بليل الصبح والدتى دورت ف نفس الاماكن اللى دورت فيها امبارح كذا مرة واول م بصت الصبح لقيتها قدامها ف الارض ع الرغم ان المكان ده كلنا كنا دورنا فيه وملقيناش حاجة ولكن ده كان لكى يتمجد اسم الله ف قديسيه الانبا ونس وحبيبى البابا شنودة وده بيؤكد لينا ان القديس البابا شنودة كمان سريع الندهة وبيجمع الحاجات الضايعة كمان شفاعتك وبركتك تكون معانا كلنا يا حبيب المسيح قديسنا البابا شنودة الثالث .

بالتفاصيل معجزات للمتنيح البابا شنودة نياحته بلسان اصحابها

من العضو Madleen Abadeer
++++++++++++
Yohanna Halim
معجزة حصلت النهارده بتاريخ 22 مارس فى سوهاج امبارح والدتى كان معاها ايقونة ذهب صغيرة للعدرا كانت لابساها مع الصليب فى سلسلتها ، فجاءة امبارح بتبص ملقيتهاش ف السلسلة فضلت والدتى تدور كتير وف كل حته ف البيت ملقيتهاش فنا اول حد خطر ف بالى اتشفع بيه هو سيدنا حبيبى البابا شنودة وانا وبطلبه كان عندى احساس قوى اننا هنتلاقى الايقونة فنا ع طول قولتله يلا يا بابا شنودة شوف شغلك واجمعهالنا علشان عاوز انزلك معجزة انا كمان وانشرهالك ، والدتى طلبت شفاعة الانبا ونس الاقصرى برضة وفضلت تدور كتير ولكن بلا جدوى الكلام ده كان امبارح بليل الصبح والدتى دورت ف نفس الاماكن اللى دورت فيها امبارح كذا مرة واول م بصت الصبح لقيتها قدامها ف الارض ع الرغم ان المكان ده كلنا كنا دورنا فيه وملقيناش حاجة ولكن ده كان لكى يتمجد اسم الله ف قديسيه الانبا ونس وحبيبى البابا شنودة وده بيؤكد لينا ان القديس البابا شنودة كمان سريع الندهة وبيجمع الحاجات الضايعة كمان شفاعتك وبركتك تكون معانا كلنا يا حبيب المسيح قديسنا البابا شنودة الثالث .
+++++++++نقلا عن احد الاباء المكلفين بخدمة المزار والموثوق فيهم جدا انه اثناء وقوفه اليوم هو واثنين من اباء الدير انه دخل رجل كبير يأخذ بركة من مكان الجسد بالمزار واحتضن المدفن الخاص بسيدنا ثم اخذ يصرخ صراخا شديدا ولم يرضى احد من الاباء الاقتراب منه ليتركوا التصرف لسيدنا البابا شنودة وفجأة خرجت الروح منه وقال انه شايف ماما العدرا لابسة جلباب ابيض وطرحة بيضاء منورة ومعاها البابا شنودة++++++++++
أول معجزة للبابا شنوده يوم نياحته

يا جماعه مش قادره أسكت أكثر من كده هاكتب لكم معجزه حصلت معايا أنا العبده الضعيفه الممتلئه من الخطايا والزلات و الآثام فيفيان سوس لويزيوم نياحه الأنبا شنوده.قبل حتى اللى موجودين معاه فى الكاتدرائيه ما يعرفواخبر نياحتهلأنى غيوره جداًعلى سيرته العطره اللى بعض الناس بتتريق عليه بأسلوب مهين أرجوكم ردوا بلسانى . أنا شفت روحه الطاهره المقدسه صاعده السماء

طول عم.رى كنت أتمنى أشوف البابا و أخذ بركته و فى الفترة الأخيرة
ذاد أشتياقى لنوال البركه دىقولت فى نفسى أتكلم مع صورته شويه و هاقول له لما تيجى ساعة نياحته يجى يباركنى قبل ما يطلع السمالكن ضميرى أنبنى و قولت أنا وحشه قوىأزاى أعطّل البابا بعد نياحته أنه يجى عندى بدّل ما يطلع على المجد الأبدىوعدت مده كبيره على الكلام ده

لكن النهارده 17/3/2012حلمت به وهو لابس لبس كامل ذى ما بشوفوا ليله العيد وكلمنىوباركنىبعد كده صحيت من النوم فرحانهحوالى الساعة٤ الفجر وبعدين نمتتانى شفته طالع فى السما وبيضحك و يشاور لى بأيده زى علامة الوداعكانلابس المره دى لبس الكهنوت الأسود و عصا الرعايه فى أيدهده كان الساعة ٥ الفجربتوقيت الساحل الشرقى للولايات المتحده الامريكيه ولايه فلوريدالما صحيت كنت ببكى و حسيت أنه خلاص أتنيح وحكيت لزوجى كل الكلام دهوطبعًا بعد كذا ساعة وصل لنا خبر نياحتهأتاكدت أنه فعلا من السواح وبشكره على محبته و حنانه و بركته لىربنا معكم ويدبر حال كنيسته ويحفظها من كل شر.
+++++++++++++
معجزه حقيقيه ارجو نشرها علشان حبيبنا البابا شنوده لازم ياخد حقه

شاب مسيحى من الاسكندريه كان يريد انهاء بعض الاجراءات من جوازات السفر و الموجوده بمنطقه محطه الرمل بالقرب من الكتدرائيه المرقسيه بالاسكندريه

و عندما بدأ فى انهاء بعض الاجراءات وجد ان المبلغ الذى معه لن يكفى فهو يحتاج رسوم حوالى 200 جنيه ولم يكن معه المبلغ نزل هذا الشاب وهو يفكر من اين سيأتى بهذا المبلغ ---- و اذا بأحد الاشخاص ينادى عليه ويقول له متعرفش كنيسه قريبه من هنا ؟؟

فقال له توجد كنيسه المرقسه ممكن اوصلك
وعندما ذهبوا للكنيسه وجدوا زحام وعرفوا انا قداسه البابا شنوده يبارك الشعب فوقف فى طابور المتواجدين وكان من عاده سيدنا ان يقدم للمحبين مبلغ عشرين جنيه لكل شخص

وعندما سلم عليه هذا الشاب فوجىء انا قداسه البابا يعطيه 200 جنيه وعندما اخدها ومشى فكر قليلا قد يكون البابا مخطئا فرجع اللى البابا ليقول له انه اعطاه 200 جنيه وليس 20 جنيه وهنا انتهره مجموعه من الشبان وقالو له لقد اخذت بركه لماذا تعود مره اخرى ووسط هذا الضجيج اشار قداسه البابا للشبان اتركوه وقاله تعالى يا ابنى

وعندما وصل هذا الشاب لقداسته قاله ياسيدنا انت اديتنى 200 جنيه وليس 20 جنيه وانا كنت راجع لا تكون غلطان وارجعلك الباقى

وهنا جذبه سيدنا وهمس فى اذنه انا عارف انهم 200 جنيه هيكفوك ولا عايز تانى ؟؟؟!!!
++++++++++++++
Elprins ESam
من حوالى 8سنوات وانا اعمل بدوله الكويت وكنت ذاهب الى المنذل بعد دوامي وكنت احمل كتاب للبابا بعنوان الغيره المقدسه ووضعته بجانبى وانا راكب باص موصلات ونزلت من الباص ونسيت الكتاب مع نزولى تزكرت الكتاب وتحرك الباص وتجهلت الكتاب ومضت اربعه ايام وركبت نفس رقم الباص واثناء جلوسى ركب راكب واثناء جلوسه انحناء تحت كرسيه واذا بيده الكتاب وزهلت بشده اربعه ايام لا يراه احد فقلت لذلك الشخص ان هذا الكتاب لي فاعطهنى ومن ذلك اليوم احتفظ بهذا الكتاب
++++++++++
معجزة لقداسة البابا

راهب ف دير الأنبا بيشوي قال انه مرة كانوا بيعملوا تجديدات ف الدير

و كانوا محتاجين 25 شيكارة اسمنت ومش لاقيين
راح قال للبابا راح البابا زعقله
وقالله وانت جاي تقوللي انا ليه ؟
عندك ربنا اطلب منه
. وبعد كده ندهله تاني وقالله عاوز ايه ؟
الراهب قالله 25 شيكارة اسمنت
راح البابا كتب ع الهوا بعصايته 25 شيكارة اسمنت
وسأله نوع ايه؟
الراهب قالله بورتلاند عادي
راح البابا كتب برضه بعصايته ع الهوا بورتلاند عادي
وبعد 10 دقايق دخلت عربية للدير
فيها 25 شيكارة اسمنت بورتلاند عادي

++++++++++++++++++++++++

Frawdy Fathy
ضرورى تقروا حكايتى مع البابا شنودة انهاردة:::
بجد انا انهاردة اتشفعت بالبابا شنودة وهو كان معايا وساعدنى لدرجة انى مكنتش اتخيلها انهاردة كنت راجع من مدينة قنا الى مدينة نجع حمادى وكان يدوب معايا فى العربية حوالى 6 لتر بنزين والمسافة 60 كيلو يعنى يدوب اوصل بيتنا ومحافظة قنا كلها مفهاش ولا نقطة بنزين واحدة فقررت اخد الطريق الزراعى علشان فية اكتر من بنزينة وفى نفس الوقت خوفا من انى امشى فى الطريق الصحراوى العربية تقف وتبقة كارثة معايا المهم انا فعلا طلعت على الطريق الزراعى املا انى الاقى بنزين لانى فى فى الطريق دة 5 بنزينات ولكن عدوا علية اول بنزينتين وللاسف مكانش فى بنزين تماما وبعد مامشيت 30 كيلو فؤجئت انى الطريق مقطوع واستحالة انى اوصل بيتنا من الطريق دة يعنى ماقداميش غير انى ارجع ال 30 كيلو تانى وبالتالى اخلص كل البنزين اللى فى عربيتى وهاضطر اركن العربية فى قنا واخد مواصلات علشان ارجع نجع حمادى وفضلت انا وراجع لمدينة قنا اتصل بزمايلى على امل انى حد منهم يقولى انى فى بنزين ولكن كلهم اجمعوا انى مفيش ولا نقطة بنزين فى قنا واحترت جدا اعمل اية بس ياربى واتصلت بواحد صاحبى علشان يجى ياخدنى واركن عربيتى لعل وعسى الاقى بنزين باى شكل وفضلت اقول ياست ياعدرا يابابا شنودة وقبل ما اوصل قنا ب 3 كيلو لقيت امين شرطة واقف وبيطلب منى انى اوصلة قنا معايا ورغم انى بقالى فترة طويلة جدا بارفض انى اركب اى حد معايا فى ظل الظروف اللى احنا فيها من الانفلات الامنى معرفش اية اللى خلانى اركبة معايا وهو راكب قالى انى فى بنزينة عندها خناقات كتير فقولتلة اكيد يبقة فيها بنزين وانا حاطط ايدى على قلبى للعربية تفصل فى اى مكان ومعرفش اعمل اية المهم رحت البنزينة ويارتنى ما رحتها بصيت لقيت فى حوالى 300 عربية مستنية تمون وطابور بجراكن حوالى 50 واحد قلت هعمل اية بس ياربى وسط العالم دى كلها المهم دخلت البنزينة لعل وعسى اخد حتى 5 لتر بنزين ولا اى حاجة احطهم فى العربية وفؤجئت انى العسكرى يعرف صاحب البزينة فطلبت منة انى اخد حتى ولو 3 او 5 لتر بنزين اعمل بيهم اى حاجة ولكن فؤجئت بالراجل فى ظل الزحمة الشديدة والناس بتتخانق وهتموت بعض على البنزين انى الراجل بيقولى هات نديك 3 لتر فى الاول وانا هفتحلك حتة تخش منها مخصوص من البنزينة وهديك البنزين الى انت عايزة انا قولت ياربى الناس كلها اللى واقفة دى من ساعات طويلة لو شافوا كدة احتمال يكلونى وميدخلونيش ابدا بس وبعدين فعلا الراجل فتحلى حتة مخصوص علشان ادخل بعربيتى وسط ال 300 عربية وال 50 واحد الى بيمونوا وفولت العربية ورجعت بيتنا سالم غانم وكل دة حصل فى اقل من ربع ساعة رغم انى الناس فى قنا بقالها 3 ايام مش لاقية ولا نقطة بنزين والناس كلها واقفة بتتخانق مع بعض علشان ياخدوا بنزين وواحد صاحبى عربيتة خلص منها البنزين وسابها وبيسافر مواصلات علشان مش لاقى بنزين ففعلا شكرا ليك يا ابويا الغالى على مساعدتك لية واول مرة اطلبة وتستجيب لية فورا وبشكل مكنتش احلم بية

الموضوع منقول من منتديات المسيحي الجريء

++++++++++++++++++++++++++++++++
وتتوالى معجزات قداسة البابا شنودة الثالث:

معجزة حصلت قدام والدى انا.كان شغال فى حفلة فى الكتدرائية ومعاة واحد صاحبة وسيدنا كان معدى فكلة راح يسلم علية وبينادى صاحبة عشان يسلم علية راح صاحبة قالة لو هو مجاش وسلم عليا انا مش هسلم علية المهم الحفلة خلصت وكل واحد طلع صورة عشان البابا يمضهالوة وتتحط تذكرا المهم الصور كلها البابا خدها ومضى على كلة وطلع الصورة بتاعة الشخص اللى رفض يسلم علية مع العلم هو مشفهوش خالص المهم حصل دة مرتين .وعدى تلات شهور وكان فى حفلة تانى معزوم فيها سيدنا وهو كان موجود الشخص اللى رفض يسلم علية المهم جة عشان يسلم علية راح قالة امشى .فراح الاخ دة زعل وعرف غلطة المهم بعديها بشهر او حاجه زى كدة راح كان فى حفلة بردة وشافة راح سيدنا شافة وابتسملة راح عرف ان سيدنا سامحوة على اللى عاملة.اد اية سيدنا عندة شفافية واد اية بعد الفترة دية كلها يكون فاكرة (منقووول)+++++++++++++عند وضع جسد البابا فى الصندوق كنا نتابع انا وزوجى على التلفاز هذا الحدث وتسائلنا معقول البابا يحطوة فى الصندوق وتبقى ريحته وحشه وصدقونى فى الحال شمينا ريحه بخور جميلة لا نعرف مصدرها شفاعته تكون معانا امين

+++++++++++++++++++

حدث معى والرد سريع

عندما كنت جالس فى المنزل وكنت بسمع البابا
وفجاه وربنا يسامحني داخلني فكر غريب
وحاجة بتقولى البابا كيرلس كان بيعمل معجزات
واكيد البابا شنوده بيعمل معجزات
طيب ليه هو تعبان كدة
كان حوار داخلى ولم انطق بكلمة واحدة
وفى جزء من الثانية
بنظر الى التلفزيون واسمع
اسمع
ما لم اتخيلة رد البابا عليا وقال
بولس الرسول الشوكة التى كانت فى ظهرة والاشياء التى كانت
تخرج منها كانت تشفى امراض كثيرة
وقلت بركتك يا بابا شنودة الرد فى نفس اللحظة وكانة
يقرا ما يدور بفكرى نعم كان قديس عظيم

من العضو "Emad Ayob"
++++++++++++++++++++++++++
الاسم/ ماجد اسعد

يقول : صدقونى البابا شنودة حى فى السماء لسه عامل معجزة مع مراتى دلوقتى أشكرك
يارب مراتى من 4 أيام راحت للدكتور بسبب تعب فى الرحم ولقى كيس دهنى على الرحم 7 سم وقالها لو تعبتى فى أى وقت لازم تروحى المستشفى تعملى عمليه وأداها علاج على أمل ان الكيس الدهنى يقل فى الحجم من ساعة ما البابا اتنيح .واحنا بنطلبه يتدخل فى الموضوع ده والنهاردة مراتى راحت عند الدكتور لقى الكيس الدهنى ده اختفى وكان أكبر أمله انه يقل فى الحجم من الدواء - شافعتك يا بابا شنودة تكون معانا علشان خاطرى ماحدش يحط شريط إسود على صورته هو مش ميت هو حى فى السماء

أذكرنا
يا أبى القديس
+++++++++++++++++++++++++++++++

معجزة حديثة جدا للبابا شنودة حدثت مع شخص أعرفه بنفسي كان يعاني من نوبات صداع نصفي شديدة لدرجة قد تجعله عاجزا عن الكلام و في آخر مرة هاجمته نوبة الصداع النصفي أسرع إلى صورة البابا شنودة و شكى له وجود صداع يعصف برأسه و أنه يجب أن يأخذ أدوية كثيرة تتعب معدته من اجل أن ينتهي الصداع و فور ان إنتهى من كلماته مع قداسة البابا يقول هذا الشخص أن الصداع إبتدأ يقل فورا إلى أن إنتهى تماما في أقل من 5 دقائق و بدون أدنى علاج برغم أنه عادة ما يحتاج إلى حوالي نصف ساعة بعد أن يأخذ العلاج حتى ينتهي الصداع.
بركة صلواتك و طلباتك تكون معنا يا أبانا القديس
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

و تتوالي معجزات اللبابا :
بنت عندها 17 سنة كانت هتتخنق فى الزحمة ووقعت تحت رجلين الناس فى وسط الزحمة
ومرة واحدة بتحكى بتقول انها لاقيت اللبابا بيقولها قومى وبيقومها فى وسط الناس وبيقولها مكنش لازم تتعبى نفسك وتجيلى كنتى صليلى من البيش وشوفينى على التليفزيون
وانا كنت هحس بيكى وفجأة اختفى بعد ماقومها منقول من كلام البنت

من فضلك اضغط لايك وادعمنا

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
للمتنيح, معجزات, البابا, اصحابها, اقوى, بلسان, بالتفاصيل, بها, شنودة, عشر, نياحته, قال, قبل

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 ضيف)